Napi étrendünk része, de a járványoknál is pusztítóbb

2018.05.25. 00:00 Medibon

Napi étrendünk része, de a járványoknál is pusztítóbb

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az elmúlt évtizedekben mindenekelőtt a fertőző betegségek megfékezésén dolgozott, ám most a célok között előre került, a krónikus betegségekhez kötődő veszélyek elhárítása. Ez az anyag az egész világon folyamatosan része az emberek étkezéseinek, de nagyobb veszedelemet jelent, mint egy járvány. Évente körülbelül 500.000 ember hal meg olyan szív- és érrendszeri problémák miatt, amelyek a transzzsírokhoz köthetőek.

A napokban kiadott Egészségügyi Világszervezet tervei szerint, a következő 5 évben a világon mindenütt visszaszorítanák a transzzsírokat az élelmiszerek előállításában.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, a WHO főigazgatója az nyilatkozta, hogy a transzzsírok annyi egészségkárosodást okoznak már, ami elérte a krízisszintet, ezért az egyik legfontosabb küzdelem fellépni ellene. A WHO ajánlása szerint az elfogyasztott kalóriák legfeljebb 1%-ka származhatna transzzsírokból.

A transzzsírokról

A transzzsírsavakat sokan mesterséges anyagnak gondolják, ám természetes formában is léteznek. A természetben a kérődző állatok húsában, és tejében is megtalálható ez az anyag, de csak csekély mennyiségben. Ez azt jelenti, hogy ilyen ételek fogyasztásával olyan kevés transzzsírsav jut a szervezetbe, ami nem okoz problémát, másrészt a természetes formájában nem okoz olyan egészségügyi kockázatot, mint a mesterséges úton előállítottak.

A mesterséges transzzsírsavak a növényi olajok hidrogénezése során keletkeznek, ezeket a szilárd halmazállapot elérése miatt vegyítik. A transzzsírsavak bekerülését az élelmiszeriparba alapvetően jó szándék vezette, mert a növényi zsiradékok általában egészségesebbek, mint az állati zsiradékok.

Ezek hidrogénezett olajok három célból kerülnek bele a feldolgozás folyamatába:

  • 1. tartósítás, tartósabbá teszik az ételeket
  • 2. ízfokozás, az ízeket feljvavítják
  • 3. látvány, az ételt kívánatosabbá teszik vele.

Transzzsírok megtalálhatók a süteményekben, a kekszekben, a mélyhűtött árukban, továbbá a feldolgozott ételek többségében. A feldolgozott ételek olyan ételek, amik a természetben az adott formájukban nem találhatóak meg.

Ételek, amikben nagy mennyiségben tartalmaznak transzzsírokat:

  • margarinok (az igazsághoz tartozik, hogy figyelni kell a csomagolásukat, mert a közelmúltban a gyártók jórésze már olyan technológiákra álltak át, amelyek nem használnak transzzsírokat);
  • chipsek, nápolyik, ropik, kekszek;
  • csomagolt sütemények, fánkok, tartós muffinok, croissan-ok;
  • töltelékes csokoládék (szaloncukrok, négercsók, különböző csoki figurák,...);
  • pattogatott kukorica;
  • fagyasztott pékáruk, pizzák;
  • leveskockák, levesporok;
  • salátaöntetek;
  • némely látványpékség termékek;
  • egyes gyorséttermi ételek;
  • kávéfehérítő porok;
  • és sajnos még sok más is...

Az egészségre gyakorolt hatásuk

Mára már kutatások igazolják, hogy a transzzsírok felborítják a koleszterinegyensúlyt a vérben, növelik a keringési betegségek kockázatát. Az egészséggel foglalkozó tudósok szerint a transzzsírok a legkárosabb zsiradékok az élelmiszerellátásban:

  • a szív-és érrendszeri betegségek kockázatát 20%-kal is megemelik (pl. szívinfarktus, agyvérzés, érelmeszesedés,...);
  • növelik a vér káros (LDL) koleszterin szintjét, és csökkentik a védő (HDL) koleszterin szintet;
  • növelik a gyulladásos fehérjék mennyiségét a vérben, ezáltal emelik a vérrögképződés, az érfalkárosodás, és a trombózis kockázatát;
  • ritmuszavarokat idézhetnek elő, azzal, hogy destabilizálják a szívizomsejtek membránját;
  • az inzulin-rezisztencia fokozásával közvetlenül hozzájárulnak a cukorbetegség kialakulásához;
  • felerősítik az Alzheimer-kór tüneteit, gyorsítják az előrehaladását;
  • a fogamzóképességet akár 70%-al is képesek csökkenteni a nőkben;
  • a vastagbél- és az emlőrák kialakulásában rizikófaktort jelentenek.

Hazánkban egyelőre nincs szó a transzzsírok teljes kitiltásáról, viszont egy 2013-as EMMI-rendelet már korlátozta a felhasználásukat, továbbá a NÉBIH ellenőrzi a szabályok betartását, és folyamatosan közzéteszik a legfrissebb vizsgálati eredményeket. Ezek szerint országunkban főként az édességekkel kell vigyázni, kiváltképpen a csokis és kakaós krémekkel töltött süteményekkel, vagy a csokoládés bevonókkal készült termékekkel, mert ezek transzzsírtartalma esetenként kiugróan magas. A gyorséttermi ételekben, és a menzai sültekben is sok esetben mértek nagy mennyiségeket.

Egészségünk, életminőségünk, életkilátásaink érdekében érdemes odafigyelni az elfogyasztott ételek transzzsír tartalmára, és lehetőség szerint csökkenteni a szervezetünkbe bevitt mennyiséget belőlük. Őszintén szólva nem egyszerű, mert annyi minden tartalmazza.

 

 

Forrás: HáziPatika

Hozzászólások

Figyelmedbe ajánljuk!

Podoszkópos lábvizsgálat + speciális, egyedi talpbetét.
Részletes gyermekgyógyászati kivizsgálás, Dr. Szamosi Tamással
Polaris 7 Crystal Harmony kezelés, előtte-utána energetikai állapotfelméréssel