Miért fontos, hogy jól és eleget aludj?

2013.09.25. 13:13 Medibon

Miért fontos, hogy jól és eleget aludj?

A modern napi ritmus szembemegy azzal, amire az emberi szervezet anno teremtve lett. A villany és az elektromos áram feltalálása előtt, az emberek a Nap nyugtával álomra hajtották a fejüket, napkeltével pedig felébredtek. Ez adta meg mindennapjaik 24 órás bioritmusát.  Ma a televízió, a túlórák, a stimuláló szerek, és a mesterséges fény miatt ez az időintervallum eltolódott, és egyre kevesebb időt szánunk a pihentető alvásra. 

Sokan kérkednek azzal, hogy számukra 4-5 óra alvás is elegendő arra, hogy maximálisan elláthassák feladataikat. Ez azonban óriási tévedés, amivel becsapják önmagukat! Biológiailag minden ember szervezetének szüksége van minimum napi 8 óra alvásra. Az elégtelen mennyiségű és minőségű alvás akadályozza a szervezet megfelelő működését, funkcionálását, és csökkentheti az alvás során felszabaduló hormonok előnyeit. Mindez pedig szükséges ahhoz, hogy hosszútávon egészségesek maradjunk. 

Az a természetellenes életritmus, amit kialakítottunk, a késői lefekvés, kevés alvás, korai kelés, olyan következményekkel járhat, hogy megszakad a melatonin termelődése a szerveztünkben. Ennek a hormonnak számtalan biológiai hatása van, mindemellett erőteljes antioxidáns, így speciális szerepe van a sejtmag és a mitokondriális DNS védelmében. Ennek a hormonnak a szintje a 24 órás ritmusnak, azaz a napi ciklusnak megfelelően változik, és ez a ritmus sok más biológiai funkciónkért is felelős.

Szervezetünk számára az ideális, ha éjszakánként négyszer-ötször átesünk az alvás öt ismert fázisán. Az első négy pihenő szakasz az egészséges anyagcseréért felelős, illetve nagy szerepet játszik a tanulás és a memória kondicionálásában. Az ötödik fázis, a REM pedig a hangulatunkat szabályozza, és az érzelmi emlékeket teremti meg. Ha valamelyik ciklus rendszeresen kimarad, annak az agyi funkcióink, az immunrendszerünk és a szívünk épsége látja kárát.

Bizonyára Te is megtapasztaltad már, milyen következményekkel járhat, ha nem alszod ki magadat: fejfájás, dekoncentráltság, ingerlékenység, lelki problémák stb.

Rendszeres, jó alvással a következőket tehetjük önmagunkért és egészségünkért:

Egészségesebbé, erősebbé teheted a szíved:
Mivel az alvás hatással van az erekre, az alváshiány összefüggésbe hozható valamennyi szívbetegség kockázati tényezőjének növekedésével. Aludj naponta minimum 8 órát, és elkerülheted a stroke-ot!

Alvással csökkethető a rák kialakulásának kockázata is:
Kutatók bebizonyították, hogy az éjszakai fények befolyással vannak a szervezet melatonin termelésére. Sokan úgy gondolják, ez a hormon felvértez minket a rákkal szemben. Azok esetében, akik éjszaka dolgoznak, a melatonin-termelődés kiegyensúlyozatlan, így nem csoda, hogy az éjszaka dolgozók körében nagyobb kockázattal alakulhat ki emlő- és vastagbélrák.

Alvással csökkenthető a stressz szintje:
A kevés alvástól a szervezetünk ingerküszöbe alacsonyabbá válik, így érzékenyebben, stresszesebben reagálunk mindenre. A vérnyomás magasabb ilyenkor, és a szervezetben stressz-hormon termelődik.

Az alvásnak gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatása van:
Az alváshiány stresszhormon-növekedéssel jár, és a gyulladások kialakulását is könnyebben előidézi a testben, ezáltal az öregedést is gyorsítja. Elegendő alvással mindez elkerülhető.

Az alvás segíti a fogyást:
Tudósok megfigyeléseik alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az alváshiány negatívan befolyásolja a szervezet hormonháztartását, így azokat a hormonokat is, melyek az étvágyért felelősek.

Néhány „trükk”, hogyan aludhatsz többet és jobban:

  •  A rendszeres testmozgás javíthat az alvás minőségén, de arra figyelj oda, hogy lefekvés előtt 3 órával végezd. A séta is ideális megoldás lehet.
  • Alvás előtt már ne nézz tévét, ha teheted inkább olvass, vagy vegyél egy relaxáló fürdőt.
  • Az egy órával lefekvés előtt fogyasztott kamillatea is jótékonyan befolyásolja az alvást.
  • Alakíts ki magadnak egy ideális bioritmust fix lefekvési idővel.
  • Lehetőleg a hálószobád éjjel legyen csöndes, sötét, kellemesen hűvös.

Az elegendő alvás energetizál, élénkíti a memóriát, javítja a koncentrációs készséget, a logikát, csökkenti a pesszimizmusra való hajlamot, elűzi a lelki bajokat, azaz segít, hogy testileg-lelkileg teljesebb emberek legyünk, nap, mint nap.

Ha horkolással, alvás közbeni légzéskimaradással küzdesz, vagy állandóan kialvatlan vagy, akkor ez az ajánlat Neked szól, kattints IDE.

horkolás, otthoni alvásvizsgálat,

Hozzászólások

Figyelmedbe ajánljuk!

Allergia teszt 400 anyagra (ételek, tartósítószerek, pollenek, állati anyagok...) + candida szűrés + hazavihető eredmény.
Podoszkópos lábvizsgálat + speciális, egyedi talpbetét.
NŐKnél elterjedt tumorok szűrése nagy laborral, vizeletvizsgálattal a Benyovszky Központban